Ekoloji ve Karbon Ayak İzi

 Merhabalar herkese

Bu metinde önce ekoloji nedir? sonra ise karbon ayak izi nedir ve sonuçları nelerdir ? Bunları öğreneceğiz devamında en az karbon ayak izini nasıl gerçekleştirebiliriz küçük öneriler vereceğiz.

Temel anlamda EKOLOJİ çevre bilimi demek. Neyi inceler dersek bitki,hayvan, insan ve mikro organizmaları inceler. Bunları incerlerken birbiri ile etkileşimine de bakar.Ekolojiye baktığımız zaman şuanda yaşanan ekolojik krizlere de bakmakta fayda var. Çünkü aslında bu ekoloji haritasından insan organizması ekolojik zararı çevreye en çok veren organizmaya sahiptir. Bu ekoloji döngüsünde düşünen organizma olarak bu noktada karbon ayak izimize bakarak neler yaptığımıza baktığımız zaman iklim değişikliğinin yolunu açmış olduğumuz aşikar.



Karbok ayak izi; birim karbondioksit cinsinden ölçülerek üretilen sera gazı miktarı açışından insan faaliyetlerin çevreye verdiği zararın kendisidir. Bu zarar doğrudan ve dolaylı olarak ikiye ayrılır.

Doğrudan karbon ayak izi kişisel tercih ve kullanımlarımıza bağlı olarak yapılan faaliyetlerimizin küresel ısınmadaki yerini temsil etmektedir. Buna örnek olarak kullandığımız araba olabilir.

Dolaylı karbon ayak izi kullandığımız ürünün imalattan tüketime ve bozulma sürecine kadar geçirdiği süreçlerin hepsinde kullanılan ürünün karbon monoksit miktarının hesaplanmasına denir.Örneğin; Çin'den sipariş ettiğimiz bir ürünün Çin'den olduğumuz yere gelene kadar üretimden önce , üretildiği sırada ve üretildikten sonra çevreye verdiği zararın tamamı dolaylı karbon ayak izidir.

Çevre kirliliği,iklim değişikliği, ormansızlaşma, su kirliliği ve küresel ısınma karbon ayak izimizin bir sonucudur. İnsanoğlu olarak Dünya 'ya doğum- ölüm sürecine dek bir üretim ve tüketim faaliyetlerinin içinde buluruz kendimizi bu faaliyetlerin tamamında bir etkimiz olur.Kullandığımız ürün, barınmamız, ısınma şeklimiz hepsinin gezegene bir etkisi var. Bu etkileri bu yüzyılda küçümsenecek bir etki değildir. Öyleki bu etkinin sonuçlarını yaşıyoruz.

Nüfus devamlı artmaktadır. Bununla birlikte tüketimde arttı, sonlu kaynaklar sonsuz kaynaklar gibi kötüye kullanıldı. 

Bu sonuçlar gözönüne alındığında kuraklık yaşıyor olmamız kaçınılmaz. Nisan 2022 yılında diğer yıllara nazaran yaşanan kuraklık (Türkiye geneli için) var.

Peki ne yapmalıyız? Belki araba yerine otobüs kullanabiliriz, kullandığımız deterjan,şampuan, temizlik ürünlerinde eco logosuna dikkat etmeliyiz. Ürünlerde içerik okumaya özen gösterip temiz içerikli ürün seçmeliyiz. Aldığımız sebze ve meyvelerin yereldeki çifçi ve esnaftan mevsimine göre organik olanını tercih etmeliyiz. Bu onular ile başlamak güzel başlamamıza neden olur .Hadii Lets goo!!!


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bir Doğum Günü Meselesi

Kızıma Yazılar -1

Büyümek Üzerine